Silniki turbo są o wiele bardziej wrażliwe na sposób użytkowania niż jednostki wolnossące, dlatego ich trwałość zależy w dużej mierze od zachowania kierowcy. Tylko w nielicznych przypadkach przyczyną uszkodzeń jest zła konstrukcja. Oczywiście, turbosprężarka jak każdy inny element mechaniczny podlega naturalnemu zużyciu, niemniej przy odpowiedniej eksploatacji możemy oczekiwać trwałości na poziomie 200 tys. km. To wystarczający powód, dla którego warto zainwestować w nowoczesne rozwiązania motoryzacyjne.
Zalety turbosprężarek
Turbodoładowanie na dobre zagościło we współczesnych samochodach. Administratorzy flot firmowych cenią sobie silniki z turbo z kilku względów: niskiego zużycia paliwa oraz możliwości otrzymania mocy większej jednostki napędowej i niższej pojemności skokowej silnika. Przyjmuje się, że za kilka lat turbosprężarki znajdą się pod maską 80 proc. sprzedawanych aut.
Jak dbać o silniki benzynowe z turbo?
Podstawą dbałości o benzyniaki z turbosprężarką jest regularna kontrola stanu oleju. Poza tym bardzo istotne jest utrzymanie odpowiedniej temperatury turbin, ponieważ urządzenie napędzane energią spalin pracuje w wysokich temperaturach i jest narażone na duże obciążenia. Przed wyłączeniem silnika turbo należy zawsze odczekać kilka minut, aby zdążył ostygnąć – szczególnie gdy pojazd firmowy wraca do bazy z długiej trasy. Jeżeli kierowca nie będzie stosował się do tego zalecenia, ryzyko wystąpienia awarii znacznie się zwiększy.
Do najpowszechniejszych usterek notowanych w silnikach z turbo zaliczamy: luzy na łożyskowaniu wirnika, pojawienie się nieszczelności i – najpoważniejsze – zaolejenie silnika ssącego. W przypadku zaolejenia jedynym wyjściem jest wymiana turbosprężarki na nową lub regeneracja starej. Więcej na temat regeneracji oraz cen wymiany turbin można przeczytać na stronie turbo-sprezarki.com.pl.
Jeżeli chcemy zwiększyć żywotność turbosprężarki, warto przedstawić pracownikom procedurę uruchomienia zimnego silnika. Zaraz po jego rozruchu nie należy dodawać gazu, a po ruszeniu z miejsca nie wolno obciążać silnika pełną mocą aż do momentu osiągnięcia normalnej temperatury. Innymi słowy, turbo nie powinno uzyskiwać wysokich obrotów, dopóki smarowanie nie jest optymalne. Dzięki tej prostej technice wydłużymy żywotność sprzętu. Wysokie obroty po uruchomieniu silnika prowadzą do szybkiego ścierania się łopatek. Jest to szczególnie problematyczne w okresie zimowym.
Tagi: turbosprężarka