Przez cały rok uderzają w nie kamienie z dróg szutrowych oraz inne odpryski, które powodują uszkodzenia lakieru. Osadzają się na nich brud, kurz i wszelakie pyły. Atakują je sól i woda. Progi samochodowe nie mają łatwego życia. A to przecież nie wszystkie zagrożenia. Progi można łatwo uszkodzić o wysoki krawężnik lub inne architektoniczne niespodzianki. Można też je zadrapać, a niektórym udaje się zniszczyć próg za pomocą podnośnika samochodowego, który został umieszczony w złym miejscu.
Zapobieganie zniszczeniom
Progi samochodowe zbudowane są z cieniutkiej blachy, dlatego korozja nie musi długo pracować nad przeżarciem ich na wylot. Rdza pojawia się na progach albo po uszkodzeniu lakieru (odpryski), albo po źle wykonanej naprawie, która nieudolnie maskowała powypadkową przeszłość auta, albo po ataku rdzy, która od dłuższego czasu działała we wnętrzu profilu (źródło http://mojafirma.infor.pl/moto/naprawa-auta/karoseria-i-nadwozie/251179,Jak-pozbyc-sie-rdzy.html).
Jak odpowiednio zapobiegać niszczeniu progów w samochodzie? Podstawą jest czystość. Brud, zaschnięte błoto, warstwa kurzu – to wszystko czynniki sprzyjające rozwojowi korozji. Częste mycie progów (i całej karoserii) szamponem z woskiem lub samym szamponem, a potem woskowanie, jest jedną z podstawowych czynności chroniących przed rdzą.
Progi powinno się co kilka miesięcy zabezpieczyć specjalnym preparatem chemicznym. Popularne są tak zwane baranki, które chronią próg nie tylko przed wodą i solą, ale także przed uderzeniami kamieni. Niestety, baranek położony na progach (zwłaszcza aut posiadających jasny kolor nadwozia) nie wygląda dobrze. O wiele lepsze są środki, które mają podobne działanie do baranka, ale pozostawiają na lakierze przezroczysty filtr.
Jeżeli na progach znajdują się ubytki spowodowane zarysowaniem czy mocnym uderzeniem kamienia, trzeba natychmiast zareagować. Miejsce takie należy oczyścić, pokryć je lakierem do zaprawek (kolor dobiera się według kodu na tabliczce znamionowej), a po jego wyschnięciu – lakierem bezbarwnym. Trzeba także robić wszystko, aby unikać uszkodzeń mechanicznych (wspomniany podnośnik, uderzenia o drzewa, krawężniki, kamienie).
Ratunek dla uszkodzonych progów
Co jednakże zrobić, kiedy zakupiliśmy auto powypadkowe (nie wiedząc o tym) albo mamy model, który nie jest odporny na rdzę i nagle na progach pojawiają się bąble?
Jeśli są one niewielkie, można spróbować usunąć je samodzielnie. Dane miejsce trzeba dokładnie oczyścić, a następnie mechanicznie (papierem ściernym) należy usunąć cały nalot rdzy. Próg trzeba będzie zabezpieczyć od wewnątrz specjalnym środkiem antykorozyjnym. Kolejny etap to nałożenie preparatu antykorozyjnego na zeszlifowaną rdzę, a potem podkładu (są też środki antykorozyjne od razu z podkładem). Małe ubytki można wypełniać szpachlą. Większe natomiast wpierw trzeba uzupełnić matą szklaną z utwardzaczem, a dopiero potem szpachlą. Wyszlifowaną na gładko szpachlę należy odtłuścić i pokryć lakierem kolorowym, a potem bezbarwnym. Jeśli nie czujemy się na siłach, bez problemu zrobi to każdy blacharz samochodowy.
Profesjonalne blacharstwo i lakiernictwo będzie też niezbędne wówczas, gdy próg jest bardzo mocno skorodowany. Wówczas warsztat samochodowy musi go wyciąć i na jego miejsce wspawać nowy próg, który zostanie zabezpieczony i pokryty warstwą oryginalnego lakieru. Więcej informacji o profesjonalnych naprawach tego typu można znaleźć na stronie autocomplex24h.com.
Progi są bardzo ważnym elementem każdego auta. Trzeba o nie dbać, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków.
Tagi: samochód , konserwacja auta